Logo-De-Sleutel-transparant

Met De Sleutel gaat de wereld voor je open! Onderwijs volgens de Daltonprincipes is onderwijs volgens eigentijdse uitgangspunten, waarbinnen het kind centraal staat. Optimale ontwikkeling en optimale prestaties.

Op De Sleutel wordt gewerkt volgens de principes van het Daltononderwijs. Dit type onderwijs is gebaseerd op de ideeën van de Amerikaanse pedagoge Helen Parkhurst
(1887-1973). Het belangrijkste doel van het onderwijs vond zij de sociale opvoeding met als uitgangspunten: vrijheid en    verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerking.

 

Parkhurst bedacht een systeem van taken. In een taak vindt het kind vrijheid en verantwoordelijkheid. De opdracht ligt vast, er is vrije keuze wat betreft:

  • het tempo en de volgorde waarin een kind wil werken, evenals de tijd die aan verschillende onderdelen wordt besteed;
  • het eventueel raadplegen van hulpbronnen;
  • het alleen werken of samenwerken met anderen.

 

Helen Parkhurst vond het ook belangrijk dat leerlingen werken aan leerstof die hen op dat moment interes¬seert en aan leerstof die zij aan kunnen. Het gaat om de individuele ontplooiing, zelfverantwoordelijkheid in een sfeer van respect en behulpzaamheid naar anderen.

 

Haar ideeën bracht Parkhurst in praktijk op een High School in de plaats Dalton (Massachusetts). Naar deze plaats vernoemde zij haar onderwijssysteem.

Voor nadere informatie over het Daltononderwijs in het algemeen kunt u ook terecht bij de Nederlandse Daltonvereniging, www.dalton.nl    

 

Onze school is lid van de Nederlandse Daltonvereniging. Via deze vereniging vindt er certificering tot Dalton-school plaats; tevens is er uitwisseling van ervaringen tussen diverse scholen. De NDV biedt (na-)scholing van het team aan.

 

 

Go to top