Tot twee keer toe heeft het team van de Sleutel flexibel gereageerd op de lockdowns en in een hoog tempo onderwijs aangepast aan wat er nodig was en verstandig leek. Tijdens de tweede lockdown hebben we goed gekeken naar ervaringen uit de eerste lockdown. We hebben meer structuur in de dagen aangebracht, veel meer contactmomenten in gepland, effectieve instructies gegeven en gezorgd dat de basis en de extra ondersteuning goed uitgevoerd werden. Samen met ouders en kinderen kunnen we tevreden terugkijken op het onlineonderwijs tijdens de tweede lockdown. We hebben er samen het beste van gemaakt en daar mogen we trost op zijn!

In de media wordt veelvuldig gesproken over de achterstanden die kinderen hebben opgelopen en hoe we die in een sneltreinvaart zouden moeten gaan inhalen. Wij geven de voorkeur aan het spreken over ’weer aansluiten bij waar kinderen in hun ontwikkeling zijn’. Er hebben zoveel ontwikkelingen wèl plaatsgevonden en natuurlijk andere misschien minder. Daarnaast vinden we het voor kinderen een belasting om over hen te zeggen dat zij de generatie zijn die een achterstand heeft opgelopen. Als je onderwijs/ educatie ziet als een reis die je hele leven lang duurt, hebben we nog veel tijd om een vertraging in te halen. Kinderen verdienen ons vertrouwen en onze aanmoediging, omdat zij het goed gedaan hebben tot nu toe. De toekomst zien we als een kans die we voluit gaan benutten.
Marcel van Herpen schreef hierover het volgende: https://nieuws.nl/algemeen/20210201/marcel-van-herpen-denken-in-achterstanden-houdt-de-onterechte-vergelijking-tussen-kinderen-in-stand