Logo-De-Sleutel-transparant

Op 4 maart begon voor de leerlingen een lang weekend; voor de leerkrachten was er een studiedag gepland.
De ochtend werd besteed aan het Directe-Instructie-Model. Oftewel: Hoe geef je zo efficiënt mogelijk uitleg (instructie) aan leerlingen?

Er zijn een aantal wetmatigheden bij het kunnen leren van nieuwe leerstof.

Globaal genomen zie je de volgende structuur :

  • eerst refereren aan wat een ieder al geleerd heeft;
  • samen oriënteren op het nieuwe gedeelte en dan benoemen wat het doel is van de les. Een uitleg waarbij alle leerlingen actief bezig zijn;
  • begeleid inoefenen om uiteindelijk te komen tot zelfstandig verwerken van de leerstof.
De leerkracht geeft positieve feedback en evalueert met (een deel van) de leerlingen het leren op zich én natuurlijk of het doel van de les is behaald.
 
Eén en ander past bij ons Dalton-denken. Deze structuur geeft ons de mogelijkheid om:
  • leerlingen de uitleg niet te laten volgen (ik snap het, ik weet het allang);
  • gedeeltelijk te laten volgen (ik weet nu voldoende);
  • een verlengde instructie bij te wonen (ik wil meer uitleg).
Door eerst het leerdoel te noemen kunnen we nog beter met de leerling evalueren.
 
Het middagdeel was voor het managementteam een mogelijkheid om de ambities van De Sleutel verder vorm te geven tot het uiteindelijke schoolplan voor de periode 2011-2015. Dit schoolplan geeft de koers aan voor onze school, waarbij per onderwijsterrein de doelstellingen worden verwoord.
Vervolgens wordt in een jaarplan gekeken naar haalbare doelen, heel concreet vertaald naar de leerkracht en naar de leerling.
 


De leerkrachten hebben de middag besteed aan het taal- en rekenen voor het hoogbegaafde kind in iedere groep. Voor deze leerlingen zijn nieuwe materialen aangeschaft. Maar ook wordt de lesstof uit de reguliere methodes “gecompact”. Oftewel: er worden oefeningen geschrapt of verkort om aan het tempo van het hoogbegaafde kind tegemoet te komen, terwijl je toch voldoende oefenmomenten behoudt.
Kortom, het was een welbesteed dagje.
Rina Kloezen

Binnenkort

voorjaarsvakantie
woensdag 20 feb 2019
Nieuwsbrief
vrijdag 22 feb 2019
week van de luizencontrole
maandag 25 feb 2019
nieuws uit de groep
vrijdag 01 mrt 2019
studiedag: alle leerlingen vrij
vrijdag 01 mrt 2019
piekdag: alle leerlingen vrij
maandag 04 mrt 2019
kixxx
vrijdag 08 mrt 2019
rapport mee naar huis
vrijdag 08 mrt 2019
contactavond
dinsdag 19 mrt 2019
nieuwsbrief
vrijdag 29 mrt 2019

Zoeken op deze site

Go to top